Zgłaszanie nieprawidłowości

Pomóż nam rozwiązać problemy

Opisz swój przypadek

Proszę opisać swoją sprawę tak dokładnie, jak to możliwe, aby ułatwić nasze dochodzenie.
Przesyłanie...
fileuploaded.jpg
Upload failed. Max size for files is 10 MB.
Dziękuję!
Twoje zgłoszenie zostało odebrane.
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza.

Wprowadzenie

Parkit har krav från bland andra ägare, investerare, styrelse och kunder att följa gällande lagar och regler samt att ha en god affärsetik. Parkits uppförandekod, som antagits av styrelsen och omfattar alla medarbetare, innehåller bland annat regler och riktlinjer om just affärsetik. Våra medarbetare har en nyckelroll för att fånga upp eventuella avvikelser från våra värderingar och uppförandekod.

Vår visselblåsartjänst erbjuder en möjlighet att rapportera misstankar om allvarliga oegentligheter.

Visselblåsartjänsten är viktig för att minska risker och för att främja hög affärsetik och därmed upprätthålla kundernas och allmänhetens förtroende för vår verksamhet. Visselblåsarrapporter kan lämnas öppet eller anonymt.

Syftet med dessa riktlinjer är att möjliggöra för medarbetare att rapportera misstankar om avvikelser från våra affärsetiska riktlinjer, utan risk för repressalier.

Kiedy można skorzystać z usługi powiadamiania o nieprawidłowościach?

Tjänsten ger alla medarbetare (och allmänheten) en möjlighet att rapportera allvarliga risker, som kan skada individer, Parkit eller miljön, såsom:

oegentligheter som rör bokföring, intern bokföringskontroll, revision, bekämpande av mutor, brottslighet inom bank- och finansväsen, eller andra allvarliga oegentligheter som rör bolagets eller koncernens vitala intressen eller enskildas liv och hälsa, som till exempel allvarliga miljöbrott, stora brister i säkerheten på arbetsplatsen och mycket allvarliga former av diskriminering och trakasserier.

För frågor som rör missnöje på arbetsplatsen ber vi dig att vända dig till din närmaste chef eller någon representant från koncernledningen.

En visselblåsare behöver inte ha bevis för att rapportera sin misstanke. Inga anklagelser får dock göras med skadligt uppsåt eller med vetskap om att anklagelsen är falsk.

Till följd av gällande lagstiftning behandlas enbart personuppgift som rör lagöverträdelse för nyckelpersoner eller personer i ledande ställning.

W jaki sposób można korzystać z usługi powiadamiania o nieprawidłowościach?

Jeśli pracownik podejrzewa odejście od naszych wartości lub wytycznych dotyczących etyki biznesowej, istnieją sposoby, aby to zgłosić. Zobacz opcje 1-3 poniżej.
  • Opcja 1: Skontaktuj się z menedżerem w naszej organizacji
  • Opcja 2: Skontaktuj się z członkiem grupy roboczej ds. zgłaszania nieprawidłowości, tj. szefem działu kadr, kierownikiem ds. finansów i radcą prawnym.
  • Opcja 3: Zgłoś anonimowo za pośrednictwem usługi informacyjnej.

Wariant 3 (zgłoszenie anonimowe)

Om en medarbetare vill rapportera anonymt är detta möjligt genom den externa webbaserade rapporteringskanalen. Rapporter och efterföljande dialog mellan Parkit och visselblåsaren är krypterade och lösenordskyddade. Visselblåsartjänsten hanteras av Parkit och vi sparar inte metadata och kan inte spåra IP-adressen till en visselblåsare.

Tjänsten erbjuder möjlighet till dialog mellan Parkits arbetsgrupp för visselblåsartjänsten och en anonym visselblåsare.

Proces dochodzenia

Obowiązki i odpowiedzialność

Endast Parkits arbetsgrupp för visselblåsartjänsten har åtkomst till rapporter som inkommit genom vår rapporteringskanal för anonym rapportering.

Gruppen består av Finanschef, HR-chef och Bolagsjurist. Samtliga personer är bundna av sekretess som säkerställer en konfidentiell hantering av visselblåsarärenden. Vid en utredning kan personer som tillför information eller expertis inkluderas. Även dessa personer förbinder sig till sekretess.

Grupa Robocza może odmówić przyjęcia sprawozdania, jeżeli:

rapporten inte faller inom ramen för vad som får anmälas i en visselblåsartjänst,
rapporten inte har gjorts i god tro eller är illvillig, det inte finns tillräcklig information för att utreda ärendet, eller ärendet som rapporten berör redan har åtgärdats.

Integritetskänslig information, till exempel information om politisk eller religiös tillhörighet eller sexuell läggning ska inte ingå i en utredning som baserar sig på en visselblåsarrapport.

Dochodzenie

Samtliga visselblåsarrapporter behandlas seriöst och i enlighet med dessa riktlinjer.

Rapporter hanteras konfidentiellt. En rapport utreds inte av någon som är berörd eller inblandad i ärendet. Parkits arbetsgrupp för tjänsten kan vid behov skicka uppföljningsfrågor genom rapporteringskanalen för anonym rapportering till visselblåsaren. Den anonyma dialogen möjliggörs av Parkits tjänsteleverantör.

Ingen av de ansvariga för tjänsten eller annan person som deltar i utredningsprocessen kommer att försöka identifiera visselblåsaren.

Ochrona sygnalistów w otwartym raportowaniu

En visselblåsare som uttrycker en genuin farhåga eller misstanke enligt dessa riktlinjer riskerar inte att förlora sitt jobb eller att drabbas av någon form av sanktioner eller personliga nackdelar till följd av sin anmälan. Det spelar ingen roll om misstanken visar sig vara felaktig, förutsatt att visselblåsaren har handlat i god tro.

I de fall visselblåsaren väljer att uppge sin identitet kommer han eller hon att informeras om hur utredningen fortlöper, såvida det inte är olämpligt att göra så med hänsyn till den utpekades privatliv och andra sekretessfrågor.

I fall av misstänkt brott kommer visselblåsaren att informeras om att hans eller hennes identitet kan komma att lämnas ut under domstolsförfarandet.

Ochrona i informowanie osoby zidentyfikowanej w raporcie o zgłaszaniu nieprawidłowości

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych dotyczących siebie i może zażądać zmian, jeśli informacje są niedokładne, niekompletne lub nieaktualne. Prawo to podlega utrudnieniu dochodzenia lub zniszczeniu dowodów.

Usuwanie danych

Dane osobowe zawarte w usłudze zgłaszania nieprawidłowości są usuwane po zakończeniu dochodzenia. Skasowanie następuje w ciągu jednego miesiąca (30 dni) od zakończenia dochodzenia. Dokumentacja z raportów i dochodzeń, która jest przechowywana, nie może zawierać danych osobowych, za pomocą których osoby mogą być bezpośrednio lub pośrednio identyfikowane.

Podstawa prawna wytycznych

Wytyczne te opierają się na szwedzkiej ustawie o danych osobowych, PUL oraz wytycznych szwedzkiego Urzędu Ochrony Danych dla firm w sprawie odpowiedzialności za dane osobowe przetwarzane w systemach zgłaszania nieprawidłowości. RÓŻNICE 2010:1.

Przekazywanie danych osobowych poza EOG

Istnieje ogólny zakaz przekazywania danych osobowych z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), chyba że można zagwarantować szczególne przepisy dotyczące ochrony przetwarzania danych. Niniejsze wytyczne nie obejmują przekazywania danych osobowych z EOG podmiotom spoza EOG.

Zarezerwuj bezpłatną konsultację

Bezpłatnie pokażemy Ci, jak korzystać z systemu Parkit, odpowiemy na pytania, zaproponujemy odpowiednią taryfę
Zarezerwuj konsultację