Vanliga frågor

Allt du vill fråga om parkering

Problem med parkering eller betalning?

Om du har parkerat felaktigt eller inte följt de regler som gäller i området kan du få en kontrollavgift. Om du stöter på problem med parkering eller betalning finns vi här för att hjälpa dig.
Få support

Mobilapp

Kontrollavgift

Parkeringsregler

Elbilsladdning

Betalning

Hur gör du när du har en hyrbil för några dagar?

Ange registreringsnumret för hyrbilen i serviceportalen på din profil, sedan kan du ta bort den när den inte längre används.

Är det också tillåtet att ta betalt för obetalda parkeringsavgifter?

Nej, markägaren har endast rätt att ta ut besiktningsavgiften.

Hur gör du när du har en hyrbil för några dagar?

Ange registreringsnumret för hyrbilen i serviceportalen på din profil, sedan kan du ta bort den när den inte längre används.

Min laddning fungerar inte, vad gör jag?

Om en laddstolpe inte fungerar är du alltid välkommen att kontakta oss.

Det snabbaste sättet att rapportera ett fel är alltid genom att maila felanmalan@parkit.se.

Vilka betalningsalternativ finns tillgängliga?

Du kan betala med VISA, Mastercard eller faktura.

Kan jag skapa ett företagskonto?

Ja, du kan hitta skapandet av en företagsprofil i Parkit-appen eller kontakta support hello@parkit.se så hjälper vi dig att ställa in ditt konto manuellt. Det är också möjligt att skapa ett privat konto med ett registrerat företagskort som betalningsmetod.

Hur många inspektionsavgifter kan en bil få?

En ny inspektionsavgift kan tas ut för varje dag av bristande efterlevnad. Minst sex timmar måste förflutit från det att en begäran om betalning har utfärdats innan ytterligare en kan utfärdas. Totalt får högst fem kontrollavgifter utfärdas på fordonet.

Kan jag skapa ett företagskonto?

Ja, du kan hitta skapandet av en företagsprofil i Parkit-appen eller kontakta support hello@parkit.se och vi hjälper dig att ställa in ditt konto manuellt. Det är också möjligt att skapa ett privat konto med ett registrerat företagskort som betalningsmetod.

Säljer du laddstolpar?

Ja, vi hjälper gärna markägare att installera laddningspunkter och vi erbjuder de flesta större varumärken på marknaden.

Jag fick inget kvitto vid betalning, vad ska jag göra?

Fyll i formuläret under ”Kontakta oss” på vår hemsida så skickar vi ett kvitto till dig via e-post.

Hur avslutar jag min parkering om min mobil har slutat fungera?

Ring support på 08 - 125 05 000 öppet vardagar mellan 09.00 - 16.00 så kan vi hjälpa dig att avsluta din parkering manuellt. Om du inte kan ringa eller avsluta det, avslutas parkeringen vid den sluttid du valde vid starten.

Vilken avgift kan debiteras?

Du kan debitera upp till det belopp som debiteras av den berörda lokala myndigheten för parkeringsböter. Denna avgift varierar mellan kommunerna, så du måste kontakta din kommun för att se vilken avgift som gäller där. Det är värt att notera att kommunerna kan ha olika avgifter för olika delar av kommunen. Så var noga med att använda den avgift som gäller i ditt område.

Hur avslutar jag min parkering om min mobil har slutat fungera?

Ring support på 08 - 125 05 000 öppet vardagar mellan 09.00 - 16.00 så kan vi hjälpa dig att avsluta din parkering manuellt. Om du inte kan ringa eller avsluta det, avslutas parkeringen vid den sluttid du valde vid starten.

Hur betalar du för din laddstation?

Hyrade parkeringsplatser med elbilsladdning debiteras vanligtvis per månad och faktura.

Markägaren debiterar kunden själv för parkeringsplatsen och skickar en faktura för avgiften.

Kan jag betala med betalkort i era parkeringszoner?

Du kan betala med betalkort i alla våra parkeringszoner, men du hittar inte betalningsautomater i alla våra zoner, så du måste betala med ditt betalkort i appen.

Jag har fått en inspektionsavgift (böter) även om jag har betalat. Varför?

En anledning till att få en inspektionsavgift trots att ha betalat via appen är att fel registreringsnummer har angetts. En annan orsak kan vara att fel zonkod angavs när parkeringen startades. Kontrollera att registreringsnumret på din parkering stämmer överens med det parkerade fordonet. Om du tror att du har erhållit kontrollavgiften av misstag, vänligen kontakta vår kundtjänst hello@park-it.se.

Vad är skillnaden mellan parkeringsavgiften och kontrollavgiften?

Parkeringsböter regleras av en annan lag, lagen om parkeringsböter (1976:206), och avser parkering på gatan. Kontrollavgiften gäller parkering på land och är normalt vad som gäller privata markägare. Normalt kan man säga att endast kommunen utfärdar parkeringsböter.

Jag har fått en inspektionsavgift (böter) även om jag har betalat. Varför?

En anledning till att få en inspektionsavgift trots att ha betalat via appen är att fel registreringsnummer har angetts. En annan orsak kan vara att fel zonkod angavs när parkeringen startades. Kontrollera att registreringsnumret på din parkering stämmer överens med det parkerade fordonet. Om du tror att du har erhållit kontrollavgiften av misstag, vänligen kontakta vår kundtjänst hello@park-it.se.

Hur mycket kostar det att ladda?

Laddboxarna kan anslutas till olika betalningssystem

Kostnaden för laddning varierar beroende på om du hyr en parkeringsplats (abonnemang) med elbilsladdning eller laddar offentligt.

Prenumerationssida - Du betalar en prenumerationsavgift per månad och per kWh för din laddningsplats. Du kommer att få information om priser från vår kundtjänst när du har registrerat ditt intresse.

Finns det en fakturaavgift och i så fall hur kan jag undvika det?

När du väljer att betala med pappersfaktura debiteras du som privatkund 60 kronor för fakturan. Företagskunder påverkas inte av fakturaavgiften. Du kan undvika fakturaavgiften genom att välja ett av följande alternativ:

¤ E-faktura
Med en e-faktura får du din hyresdeklaration elektroniskt. E-fakturan är en elektronisk kopia av papperssavin. Du meddelar oss att du vill bli e-fakturerad via kontaktformuläret på vår webbplats. Parkit är listat som ett av de företag som tillhandahåller e-fakturering.

¤ Autogiro
Erbjuds inte längre

Kan jag ha mer än en parkeringsplats igång samtidigt?

Ja, Parkit-appen stöder upp till 10 pågående parkeringsplatser åt gången.

Behövs några speciella skyltar för att ta ut en kontrollavgift?

Det gör det. Besiktningsavgifter får endast tas ut om parkeringsförbud eller parkeringsförhållanden tydligt har kommunicerats med skyltar i området. Lagen är tydlig, skyltar måste uppfylla vägmarkeringsstandarder. Enkla plastskyltar och liknande är inte tillåtna.

Generellt sett finns det två grundläggande scenarier angående skyltar kring utfärdandet av en kontrollavgift. I ett fall är avsikten att i allmänhet förbjuda parkering i ett område förutom några möjliga undantag som får parkera där. I det andra fallet gäller det ett område som ska betraktas som parkeringsplats, men där parkeringsböter kan utfärdas när obehöriga har parkerat eller inte betalat parkeringsavgiften.

Kan jag ha mer än en parkeringsplats igång samtidigt?

Ja, Parkit-appen stöder upp till 10 pågående parkeringsplatser åt gången.

Hur debiterar jag offentligt i dina parkeringszoner?

Elbilsladdning i parkeringsplatser väljs vanligtvis av markägaren. Om du har en befintlig laddningsapp kan du titta på deras kartor för att se vilken parkering som är närmast.

Om du är intresserad av hur du laddar på någon av våra parkeringsplatser är det enklaste sättet att kontakta oss på kundtjanst@park-it.se.

Jag kan inte registrera mitt kort/betala i appen. Vad kan jag göra?

För att kunna registrera/betala i Parkit-appen måste ditt kort stödja och vara öppet för onlineköp och du måste ha en internetuppkoppling. Om problemet kvarstår kan du ringa support på 08 125 05 000 öppet vardagar mellan 09.00 - 16.00 eller maila oss hello@parkit.se.

Vad krävs för att utfärda en inspektionsavgift?

En markägare kan välja att avsätta ett område för parkering, eller förbjuda parkering inom området. Om någon bryter mot de regler som markägaren beslutat har markägaren rätt att utfärda en inspektionsavgift.

Vad som gäller för utfärdande av kontrollavgift framgår av lagen (1984:318) om kontrollavgifter för obehörig parkering.

Jag kan inte registrera mitt kort/betala i appen, vad kan jag göra?

För att kunna registrera/betala i Parkit-appen måste ditt kort stödja och vara öppet för onlineköp och du måste ha en internetuppkoppling. Om problemet kvarstår kan du ringa support på 08 125 05 000 öppet vardagar mellan 09.00 - 16.00 eller maila oss hello@parkit.se.

Var kan jag parkera med min aktiva biljett? Är min biljett giltig i alla Parkit områden?

En biljett är endast giltig i den zon där biljetten startades. Om du behöver byta till en annan parkeringsplats som har en annan zonkod måste en ny parkeringsplats startas för den zon du parkerar i.

Vad räknas som parkeringsfel?

Parkering på fel plats innebär att ett fordon är parkerat i strid med gällande parkeringsregler på platsen. Reglerna måste vara tydligt skyltade för området eller platsen där du står.

Var kan jag parkera med min aktiva biljett? Är min biljett giltig i alla Parkit områden?

En biljett är endast giltig i den zon där biljetten startades. Om du behöver byta till en annan parkeringsplats som har en annan zonkod måste en ny parkeringsplats startas för den zon du parkerar i.

Parkeringen jag är på finns inte i appen. Varför är det här?

Det kan bero på att du befinner dig i ett nytt Parkit-område och därför inte har lagts till som betalningsmetod direkt i appen. Vi lägger kontinuerligt till våra nya områden men under tiden hänvisar vi till befintliga betalningsmetoder på plats.

Vad händer om du inte betalar en P-bot i tid?

Att vägra betala parkeringsböter är inte i sig ett brott. Om någon vägrar att betala en sådan avgift får han eller hon istället ett betalningsföreläggande. Om föreläggandet inte efterlevs överlämnas betalningsanspråket till Kronofogden, som uppbär skulden. Förutsatt att inspektionsavgiften inte överklagas eller upphävs.

Parkeringen jag är på finns inte i appen. Varför är det här?

Det kan bero på att du befinner dig i ett nytt Parkit-område och därför inte har lagts till som betalningsmetod direkt i appen. Vi lägger kontinuerligt till våra nya områden men under tiden hänvisar vi till befintliga betalningsmetoder på plats.

När ska man betala en P-bot?

Det åligger alltid ägaren av fordonet i fråga att se till att avgiften betalas. Observera att du aldrig ska betala en inspektionsavgift om du tycker att den är felaktig! Betalning måste ske inom 8 dagar efter att parkeringsmeddelandet utfärdats, varefter en påminnelse skickas till ägarens registrerade adress.

Boka en kostnadsfri konsultation

Låt oss visa er hur enkelt och smidigt en parkeringshantering kan vara med Parkits system. Så svarar vi även på dina frågor och föreslår det lämpligaste prisalternativet
Boka konsultation